Maak kennis met Puk

Wanneer je kindje naar Kibeo komt, maakt hij of zij al heel snel een nieuw vriendje; Puk. Puk is een pop die hoort bij het Peuterstart-programmma “Uk & Puk”. Bijna al onze kinderdagverblijven werken met Uk & Puk.  Samen met Puk maakt jouw uk allerlei herkenbare, leuke en spannende dingen mee.

We werken telkens met een ander thema, waarmee je kind een aantal weken aan de slag gaat. Met de hulp van Puk leert je kind spelenderwijs nieuwe vaardigheden. Zo lezen we elke dag voor, dit stimuleert de taalontwikkeling en de ontwikkeling van de woordenschat van je kind. Of we zingen liedjes, waardoor je kind leert tellen. Je kind leert vriendjes maken en samen te spelen. De thema’s sluiten goed aan op die van de kleuterklas, waardoor je kind een goede voorbereiding krijgt op de basisschool.

Thema: Welkom Puk

‘Welkom Puk’ is vaak het eerste thema van het nieuwe schooljaar. Wanneer je kindje net op de opvang komt is alles nieuw, ook voor Puk. Samen met de kinderen gaat Puk de groepsruimte ontdekken. Wat is er allemaal te zien en te doen? Ook wordt er aandacht besteed aan de vaste momenten op de dag; het maken van een kring, na het spelen opruimen en naar de wc gaan.

Je kindje hoort voor het eerst de namen van de andere kindjes, gaat samen spelen en ontdekt het speelgoed. Hoe ouder je kind, hoe meer het thema wordt uitgebreid met activiteiten. Als je kindje kan praten en lopen, zal het Puk aan de hand nemen en hem alle leuke plekjes en speelgoed laten zien. “Kijk Puk, hier kun je slapen en hier kun je eten.”

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Wat heb jij aan vandaag?

In dit thema staat kleding centraal. Wat voor kleren heb ik aan? Een broek, een trui en schoenen. En Puk? Puk heeft een vieze broek, we moeten hem andere kleren aangeven! Je kind leert Puk en zichzelf (met hulp) aan- en uitkleden. Ook mag Puk bij alle kindjes komen logeren. Je kind pakt dan de koffer van Puk in met alle spulletjes die hij nodig heeft. Vergeet zijn tandenborstel en schone sokken niet!

Je kindje ziet zichzelf in de spiegel, voelt de stofjes van de kleren en leert een hoop tijdens het verschonen. Alles kledingstukken worden benoemd. De kindjes zingen liedjes en vouwen hoedjes. En mogen zich verkleden en een modeshow lopen. Ook leren we wassen! De baby’s spelen met water en sop en de peuters wassen de kleren van Puk. “Nu is alles weer schoon en fris!”

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Eet smakelijk!

Dit thema staat in het teken van eten. Hmm lekker! Je kindje proeft geblindoekt stukjes groente en fruit, we bakken koekjes en bekijken eens goed wat we allemaal nodig hebben om de tafel te dekken. Lukt het al om met een vork te eten?

Je kindje knutselt zijn of haar eigen placemat en we maken spiesjes van allerlei gezonde lekkernijen. En waar komt ons eten eigenlijk vandaan? Je kindje leert dat er uit een zaadje een boom komt waar appels in groeien. “Kun jij bij die appels daar hoog in de boom?”

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Dit ben ik!

In het thema ‘Dit ben ik!’ staat het lichaam centraal. We poetsen onze tanden, ruiken met onze neus en bekijken ons zelf eens goed in de spiegel. Hoe kijk je boos? En vrolijk? Wat kunnen we allemaal met onze handen? We gaan lekkere en minder lekkere geuren opsnuiven en we gaan voelen met onze voetjes; de zandbak voelt heel anders dan stro. “Dat kriebelt tussen mijn tenen!”

Je kindje gaat lichaamsdelen herkennen en benoemen, weet het verschil tussen hard en zachtjes praten, bewegen of stilzitten. We lezen verhaaltjes voor en zingen liedjes. Ook gaan we op de foto met Puk. “Ik moet me wel nog even mooi maken hoor.”

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Reuzen & Kabouters

Kabouter Bim is aan het spelen, hij gooit de bal in de lucht. Hij gooit zo hoog, dat de bal in de boom vastzit. Gelukkig komt er een reus aan en die pakt de bal uit de boom. We starten het thema ‘Reuzen en kabouters’ altijd met het verhaal van kabouter Bim, zo laten we je kind op een beeldende manier kennis maken met de begrippen groot en klein.

Je kindje vergelijkt zijn of haar voetjes met die van de pedagogisch medewerkers en we knutselen een paddenstoel; rood met witte stippen, grote en kleine. Ook zingen we liedjes en proberen we de tas van Puk te vullen met boeken, maar past dat wel? We verkleden ons als kabouter of reus en dansen en doen spelletjes op kaboutermuziek.

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Regen

We wonen in een land waar het heel veel regent. Daarom hebben we er een thema aan gewijd. Je kindje leert dat je van regen nat wordt, wat druppels zijn en hoe de regen klinkt. We gaan bellenblazen en liedjes zingen. En je kind ziet wat er met zand gebeurt als het nat wordt, modder!

Ook gaan we lekker in de plassen springen! Puk doet natuurlijk ook mee, want van een beetje regen zijn we niet bang. We kijken naar buiten en trekken kleding aan die past bij het weer. “Pak allemaal je paraplu maar!”

Spelenderwijs Leren met Puk

Thema: Hatsjoe!

Snotter, snotter, Puk is ziek. Hij is verkouden. Je kindje gaat voor Puk zorgen. Moet hij niezen? “Hier heb je een zakdoekje Puk!” Puk moet rusten, dus leggen ze hem in bed. Heel zachtjes praten, anders wordt hij wakker. Puk heeft een kaart gekregen van zijn grote broer Ko ‘Beterschap’, de kindjes gaan ook een kaartje maken voor Puk.

Op sommige vestigingen komt er een echte ambulance langs. Je kindje mag dan ín de ambulance en op de brancard liggen! En Puk natuurlijk ook. Het thema draait om ziek zijn en weer beter worden. Uiteraard is Puk aan het einde van het thema weer helemaal de oude.

Spelenderwijs leren me Puk

Thema: Knuffels

Je kind mag zijn of haar lievelingsknuffel meenemen naar de groep, mag lekker ‘snoezelen’ in de slaapkamerhoek en lost ruzies op tussen twee knuffels. In het thema ‘Knuffels’ hoort ook knuffelen en aaien, lief zijn voor elkaar en vriendjes maken. “Wat is jouw favoriete knuffel?”

Je baby ervaart hoe verschillende knuffels aanvoelen en je peuter doet spelletjes met de knuffel, zoals verstoppertje en de knuffeldans. Ook staat het slaapritueel centraal, zo brengt je kind Puk naar zijn bedje en maakt hem klaar om te gaan slapen. “Eerst zijn pyjama aan! Zijn z’n tandjes al gepoetst?”

Thema: Oef, wat warm!

Puk heeft zijn zonnebril op en zijn zwembroek al aan. Dit thema vindt bij uitstek plaats tijdens het voorjaar of een warme zomer. We spelen waterspelletjes en eten lekker een ijsje. “Oef, wat warm!”

Je kind leert het verschil tussen warm en koud en helpen Puk om af te koelen. Wat gebeurt er als de kindjes ijsklontjes doorgeven? Het smelt! Uiteraard gaan we elke dag heerlijk buitenspelen en dansen we met onze schaduw!

Spelenderwijs leren met Puk

Thema: Ik en mijn familie

In het thema ‘Ik en mijn familie’ staat familie centraal. “Hoi mama, hoi papa, kijk daar is oma!” Je kind leert welke mensen er bij zijn of haar familie horen. We praten over ‘jong’ en ‘oud’ en over verjaardagen.

Je kind maakt kennis met gezelschapsspelletjes en we knutselen een fotocollage van jullie familie. Ook de huisdieren komen aan bod; we zingen er liedjes over en vertellen verhaaltjes.

Spelenderwijs leren met Puk