Dat (voor)lezen goed is voor de taalontwikkeling van een kind, is geen verrassing meer. Maar hoe lang lees je voor en waar let je dan op? En hoe trek je de aandacht? Je kind voorlezen is zo gezegd, maar misschien niet meteen zo gedaan.

Hoe lang lees ik voor?
Voorlezen is, naast goed voor de taalontwikkeling, ook een moment van rust en contact met je kind. Hoe lang je per keer voorleest hangt onder andere af van de leeftijd van je kind. Kijk naar wat jouw kind wil. Het is helemaal niet erg als je zoon of dochter geen aandacht meer heeft voor het verhaal. Stop dan gerust met lezen en probeer het later nog een keer.

Regelmatig herhalen
Kinderen vinden herhaling fijn en kiezen vaak voor hetzelfde boek. Dat lijkt misschien een beetje saai, maar herhaald voorlezen heeft een positief effect op de taalontwikkeling. Je kan het verhaal steeds verder uitdiepen en kinderen raken bekend met nieuwe woorden.

Reactie en vragen
Let op de reactie van je kind. Waar moet hij of zij om lachen? Ga ook in op de opmerkingen en vragen die je kind misschien heeft. Sommige kinderen doen dit misschien minder snel uit zichzelf. Je kan ze op gang helpen door zelf open vragen te stellen zoals ‘Wat denk jij dat er nu gaat gebeuren?’.

Voorlezen afstemmen op leeftijd
Alle kinderen kun je voorlezen, maar er zit een groot verschil in voorlezen voor een baby of voor een basisschoolkind. Je leest voor uit andere boeken, gebruikt andere intonatie en je let zelf ook op andere dingen. Meer tips over voorlezen en het uitkiezen van boeken lees je in de volgende blog!

Door: Marloes Adriaansen, Pedagogisch beleidsmedewerker bij Kibeo