DSC_2271_website DSC_2271_website
Nieuws

Extra veel leesplezier en taalontwikkeling tijdens de Nationale Voorleesdagen!

Graphic
Door Bernice Balendiran
Gepubliceerd 25 januari 2024

De Nationale Voorleesdagen zijn woensdag 24 januari van start gegaan en Kibeo doet ook dit jaar weer vol enthousiasme mee! Je kind beleeft in deze periode extra veel leesplezier en leert een heleboel nieuwe woorden. Wist je dat kinderen van een kwartier voorlezen per dag al 1.000 nieuwe woorden per jaar leren?

Voorlezen is iedere dag al een feestje bij Kibeo, maar tijdens de Nationale Voorleesdagen pakken we pas écht uit! De vestiging van je kind dompelt zich onder in het thema van het boek dat deze dagen centraal staat. Op sommige vestigingen is er een voorleesontbijt, er komen voorleeshelden op bezoek én er zijn een heleboel toffe en leerzame activiteiten met hetzelfde thema als het gekozen boek.

Aan de slag met boeken en activiteiten die passen bij de leeftijd en de vestiging

De gekozen boeken komen allemaal uit de Prentenboeken Top10 en zijn door de pedagogisch beleidsmedewerkers afgestemd per leeftijdscategorie en vestiging. Zo gaan we onder andere aan de slag met het boek ‘Help, een verrassing!’. Net als hoofdpersonages Eekhoorn Suusje en Vos August gaat je kind schilderen, lezen, vrij rennen, springen en lekker spelen!

Samen met de voorlezer en andere kinderen gaat je kind in gesprek over het boek. Wat vindt jouw kind leuk om te doen? Houdt je kind van rustige dingen zoals Vos Augustus of doet hij of zij liever wilde activiteiten zoals Eekhoorn Suusje? Spelenderwijs ontwikkelt je kind op sociaal-emotioneel gebied.

Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid, beurtgedrag en veel meer

Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van je kind. Zo leert je kind een heleboel nieuwe woorden waarmee je kind zijn of haar woordenschat uitbreidt en ontwikkelt hij of zij een goed taalgevoel. Onder andere door te horen hoe een zin is opgebouwd. Maar de voordelen van voorlezen gaan nog veel verder dan dat.

Hoe interessanter kinderen iets vinden, hoe beter ze het leren. Zo werkt dat ook bij taal. Tijdens het voorlezen zorgen de pedagogisch professionals daarom voor een zo hoog mogelijke betrokkenheid bij de kinderen. Dit doen ze onder andere door vragen te stellen, materialen te gebruiken die in het boek voorkomen en met haar of zijn stem te spelen voor een extra spannend verhaal. Tijdens het vragen stellen, leert je kind ook sociale vaardigheden, zoals beurtgedrag oefenen. Dit is een vaardigheid die ook later goed van pas komt bijvoorbeeld tijdens het voeren van gesprekken. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelt je kind de woorden aan de juiste materialen.

Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Je kind leert zich in te leven in de personages van het boek, wat het empathisch vermogen vergroot. Daarnaast wordt zijn of haar fantasie geprikkeld. Tijdens het voorlezen ziet je kind de avonturen voor zich die de hoofdpersoon uit het boek meemaakt.

Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd

Met taalstimulering worden de onderwijskansen van je kind vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger je kind is wanneer je begint met voorlezen, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Zo groeit je kind van kleine lezer op tot een grote lezer!