Meest gestelde vragen over de ouderportal en app:

1. Wat is de inlogcode van de ouderapp Mijn Kibeo / Mijn Littels?
Ook via je smartphone kun je persoonlijke berichtjes en foto’s ontvangen van de vestiging van je kind. Zo ben je overal op de hoogte van de avonturen die je kind beleeft op de opvang. Je download de app ‘Flexkids Ouderapp’ via de appstore. Je logt in met dezelfde gegevens als waarmee je inlogt bij Mijn Kibeo. De inlogcode van Kibeo is 7878, voor Littels 4462.

2. Ik ben zwanger van een tweede kindje, kan ik hem/haar zelf in mijn portal inschrijven?
Je bent zwanger, van harte gefeliciteerd! We zijn blij dat we je tweede kindje ook mogen verwelkomen bij Kibeo. Je kunt je kindje op verschillende manieren inschrijven, afhankelijk van wat jij het makkelijkste vindt; telefonisch, via de chat of via Mijn Kibeo. Hoe dat laatste precies gaat, zie je hier.

3. Wij gaan verhuizen, kan ik dit zelf in mijn portal wijzigen?
Je adres wijzig je gemakkelijk zelf via Mijn Kibeo. Dit doe je als volgt.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over het inschrijven van je kind:

1. Wat zijn de kosten om in te schrijven?
Inschrijven bij Kibeo is helemaal gratis!

2. Hoe kan ik een kostenberekening aanvragen?
Via onze site kan je een persoonlijke netto kostenberekening invullen. Je vergelijkt zo gemakkelijk pakketten en verschillende opties. Je kan natuurlijk ook bellen, mailen of chatten. We adviseren dan welk pakket het beste bij je past. Bereken je kosten hier.

3. Zijn er wachtlijsten bij bepaalde vestigingen?
Het is mogelijk dat er op de vestiging van je voorkeur geen ruimte is. We kijken samen naar een alternatief, misschien zijn er andere dagen mogelijk of is er een vestiging in de buurt. Het is het handigste als je even belt, we kijken dan meteen naar de mogelijkheden.

4. Kan ik ook op een (slapende) aanmeldlijst? Ik weet namelijk nog niet wanneer ik precies aan het werk ga.
Dit is mogelijk, je aanvraag wordt op de (slapende) aanmeldlijst geplaatst, dit betekent dat je niet actief benaderd wordt voor de opvang van je kind Je neemt zelf contact op wanneer je behoefte hebt aan opvang.

5. Wat zijn de mogelijkheden om te wennen?
We begrijpen dat het voor jou en je kindje best spannend kan zijn om voor het eerst naar de opvang te komen. Je kindje kan daarom twee keer komen wennen, zo kunnen jullie zien of Kibeo bij jullie past.

6. Hoe lang en hoeveel betaal ik voor luiers?
Bij Kibeo betaal je alleen luiers op het moment dat je kindje ze nodig heeft. Je kiest als je je kind inschrijft voor opvang of je luiers afneemt. De prijs voor luiers komt bovenop je uurtarief. Op het moment dat je kind zindelijk is of wanneer je luiers van thuis meegeeft, laat je dit aan ons weten. De luiers worden dan met ingang van de volgende maand niet meer gerekend.

7. Waarom is het 48 weken pakket duurder dan 52 weken opvang?
Hoe meer opvang je afneemt, hoe lager het uurtarief.

8. Ik heb opvang nodig op de BSO van 15.00- 16.00 uur is dit mogelijk?
De minimale afname bij de BSO is vanaf 2 uur per keer, daarna per half uur. Bekijk hier al onze pakketten.

9. Speelt mijn kind altijd in één vaste groep?
Je kind speelt bij zijn of haar vestiging in een vaste groep. Hier spelen hun vriendjes en vriendinnetjes en werken hun bekende pedagogisch medewerkers. Het kan voorkomen dat je kind in een andere groep dan zijn of haar vaste groep wordt opgevangen. Door het ondertekenen van de opvangovereenkomst geef je hier toestemming voor.

Uitzonderingen spelen in vaste groep

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er aan het begin van de dag, aan het einde van de dag of op rustige dagen minder kinderen spelen bij de opvang. Op deze momenten zijn er soms minder groepen op je vestiging. We vangen de kinderen dan samen op in één andere groep dan de vaste groep van je kind. Zo heeft je kind meer vriendjes om mee te spelen op rustige dagen/dagdelen. Dit doen we natuurlijk alleen als de maximale groepsgrootte hierdoor niet wordt overschreden.

Het kan zijn dat de pedagogisch medewerker van de groep van je kind nog niet of niet meer aanwezig is. In dat geval is er een andere vaste kracht van het team aanwezig. Deze pedagogisch medewerker is voor je kind ook een bekend en vertrouwd gezicht.

10. Heeft iedere school een BSO?
Kibeo werkt met veel scholen samen, we zitten dan vaak in de school. We vinden het belangrijk een kind in de vertrouwde omgeving op te vangen. Dat is prettig voor je kind en ook voor jou, jij weet dat je kind niet hoeft te reizen of vervoerd wordt, wel zo veilig.
Wil je Kibeo-opvang en zitten we niet in de school, laat het de school weten. Kibeo staat er altijd voor open om op nieuwe plaatsen te inventariseren of we kunnen starten.
Hier vind je per gemeente een overzicht van basisscholen en de Kibeovestiging die erbij zit of waarmee we een samenwerking op (korte) afstand hebben.

10. Mijn kind zit op een andere school dan waar de BSO aangesloten is. Regelen jullie dit vervoer?
Dit hangt ervan af of we een vervoerstraject hebben vastgesteld tussen de BSO en de betreffende school. We hebben vervoerstrajecten voor Barendrecht en Goeree-Overflakkee.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over kinderopvangtoeslag:

1. Wat is kinderopvangtoeslag?
Als jij en je partner allebei werken, kom je in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Dit is een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Je krijgt soms tot wel 70% van de kosten terug. De tarieven bij Kibeo zijn bruto tarieven, hierover ontvang je nog kinderopvangtoeslag. Als we spreken over netto kosten, dan is de kinderopvangtoeslag hier al vanaf gehaald. Voor meer informatie en het aanvragen van toeslag kijk je op toeslagen.nl.

2. Wat is het LRKP-nummer? Waar kan ik het vinden?
Kinderopvangvestigingen die voldoen aan wet- en regelgeving worden geïnspecteerd door de GGD. Wanneer de vestiging voldoet aan de eisen, wordt deze opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Je ontvangt alleen kinderopvangtoeslag als de organisatie waar je opvang hebt hierin staat. Alle vestigingen van Kibeo voldoen aan de wet- en regelgeving en vind je terug in het register. Elke opvangvorm per vestiging heeft een uniek nummer. Je vindt dit nummer op je overeenkomst, de vestigingspagina op kibeo.nl onder het kopje GGD-rapport of de site van het LRKP.

3. Ik ben alleenstaand en ben werkzaam, heb ik ook recht op kinderopvangtoeslag?
Ik heb een partner en één van onze beide is niet werkzaam, heb ik dan ook recht op toeslag?
Ik of mijn partner werkt op basis van 0-uren. Hebben we nu wel recht op kinderopvangtoeslag?
Wil je weten of je in aanmerking komt voor toeslag of wil je het aanvragen, kijk dan op toeslagen.nl.

4. Ik heb geen factuur ontvangen in juli en augustus, hoe kan dit? Ik ontvang wel voor 12 maanden kinderopvangtoeslag. Moet ik dit dan ook wijzigen?
De kosten voor buitenschoolse opvang en dagopvang ‘Past bij jou’ 40 weken en de ouderbijdrage voor opvang voor je peuter worden verspreid over 10 maanden. In de zomermaanden ontvang je geen factuur. In de maanden juni en juli vindt geen facturatie plaats over de maanden juli en augustus. Het is mogelijk om je toeslag hierop aan te laten sluiten. Hoe je dat doet, zie je hier voor de dagopvang en hier voor de BSO.

5. Ik stop met werken, krijg ik nu nog kinderopvangtoeslag?
Wanneer je werkloos raakt, heb je nog drie maanden recht op kinderopvangtoeslag. Hierdoor kan je kind gewoon blijven spelen in de vertrouwde omgeving met zijn of haar vriendjes en vriendinnetjes en heb jij de tijd om op zoek te gaan naar een andere baan. Dat is fijn voor jou en je kind! Geef binnen 4 weken nadat je werkloos wordt deze wijziging door aan de Belastingdienst. Het beste kan je hiervoor bellen naar de Belastingdienst via telefoonnummer 0800-0543. Zij kijken dan naar jouw persoonlijke situatie en rekenen uit op hoeveel opvanguren je recht hebt.

Heb je binnen drie maanden geen nieuwe baan, dan heb je geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Heb je alle opvanguren in de periode van drie maanden gebruikt? Dan zijn je uren op en zet je de kinderopvangtoeslag stop. Heb je nog opvanguren over? Dan mag je deze tot het einde van het jaar opmaken. Daarna zet je de kinderopvangtoeslag stop via toeslagen.nl

Rekenvoorbeeld dagopvang
Je wordt op 1 februari werkloos. Als je kind naar de dagopvang gaat, dan heb je recht op kinderopvangtoeslag tot 1 mei. Dat zijn in totaal 18 weken. Stel dat je gemiddeld 25 uur per week werkte, dan heb je voor die 25 uur per week nog recht op toeslag. Als je kind bij de dagopvang speelt, dan heb je recht op een tegemoetkoming van 140 procent van de gewerkte uren. Dus 18 (weken) x 25 (aantal gewerkte uren) x 140 procent (tegemoetkoming gewerkte uren) = 630 uur. Dat is het maximale aantal opvanguren waar je recht op hebt.   

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over opvang in de vakantie:

1. Waar kan ik vinden hoeveel vakantie uren ik heb?
Dit kun je opvragen bij de afdeling Klantrelatie. In de toekomst vind je dit terug in Mijn Kibeo.

2. Hoeveel uur heb ik opgebouwd voor de VakantiemiX?
Je kunt dit het beste navragen bij de afdeling Klantrelatie via 0113-760 250, de chat of e-mail klantrelatie@kibeo.nl. In de toekomst vind je dit terug in Mijn Kibeo.

3. Wat zijn de tijden van de VakantiemiX?
De vestigingen die tijdens de vakantie open zijn, zijn geopend van 7.30 uur tot 18.00 uur. Het VakantiemiX-programma start om 10 uur. Je kunt Vakantiemix kiezen in hele dagdelen van 5,5 uur of hele dagen. Heb je gekozen voor ‘Altijd Anders’ dan kun je VakantiemiX vanaf 2 uur per keer kiezen en daarna per half uur.

4. Ik heb een verkeerde dag aangevinkt bij de vakantieopvang, hoe kan ik dit verwijderen?
Dit kan je (nog) niet zelf wijzigen. Je kan het beste bellen, mailen of chatten met de afdeling Klantrelatie.

5. Hoe geef ik mijn kind op voor de VakantiemiX?
Heb je vakantieopvang bij de vestiging waar je tijdens de schoolweken ook BSO hebt? Schrijf dan je kind in via Mijn Kibeo. Je ziet meteen of er op het door jou gekozen moment plaats is en je reserveert meteen een plekje, handig! Hoe je dit doe, vind je hier.

Je kiest zelf waar je VakantiemiX hebt, wil je tijdens de vakantie naar een andere vestiging (bijvoorbeeld een groene) of is de vestiging waar je tijdens de schoolweken BSO hebt, niet geopend? Dan schrijf je je kind in via de website. 

Zes weken voor aanvang van de vakantie ontvang je van ons een mail om je erop te attenderen dat je je kind(eren) kan inschrijven. Digitaal inschrijven is mogelijk tot één week voor de vakantie, daarna is inschrijven alleen telefonisch nog mogelijk. We garanderen dan niet dat je kind(eren) op de vestiging van je keuze opgevangen kan worden. Natuurlijk kijken we wel altijd mee naar een passend alternatief.

6. Ik heb meerdere kinderen, moet ik ieder kind apart inschrijven voor de VakantiemiX?
Dit klopt, het inschrijven van de VakantiemiX gaat nu nog per kind.

7. Welke BSO-vestigingen zijn er open in de vakantie?
Elke vakantie zijn er meerdere vestigingen per regio geopend. Hier zie je welke vestigingen geopend zijn. 

8. Kan ik vakantieuren ook meenemen naar volgend school-/kalenderjaar?
Je vakantieuren spreek je af per kalenderjaar, deze kun je niet meenemen. Je spreekt bij het begin van je opvang met Klantrelatie het aantal uur vakantie dat je per jaar nodig hebt. Hou hierbij rekening met je eigen vakantie, waardoor je geen uren nodig hebt. Of studiedag van school waarbij je wel opvang nodig hebt. De kosten hiervoor worden verspreid over heel het jaar, zo ontvang je niet opeens een hogere factuur. Heb je tijdens het jaar vakantieuren te weinig gehad? Neem aan het eind van het jaar contact op en laat je vakantieuren voor het komende jaar ophogen, dan worden de kosten van deze uren meteen vanaf de start over het jaar verspreid. Kom je in de loop van het jaar vakantieuren te kort en laat je ze ophogen, dan worden deze nieuwe uren verdeeld over de resterende maanden van het jaar.

Vakantieuren naar rato
Mocht je halverwege het jaar BSO met vakantieopvang nodig hebben en kies je bijvoorbeeld ‘Altijd Zeker’ of ‘Altijd en toe ertussenuit’, dan krijg je vakantieuren naar rato.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over studiedagen en ruilen

1. Ik wil een dag ruilen, hoe regel ik dit?
Ruilen is een mogelijkheid waar je gebruik van mag maken. In het reglement vind je de voorwaarden waaronder je kunt ruilen. Je kunt 2 dag(delen) per maand kosteloos ruilen. Een ruildag vraag je aan bij de pedagogisch medewerker van je kind. Zij kijken dan of er ruimte is op de groep voor de dag dat je kind wil komen spelen.

2. Ik heb een keer extra opvang nodig, hoe regel ik dit?
Incidenteel extra opvang is mogelijk voor hetzelfde tarief als je opvang op je overeenkomst. Je vraagt dit bij de pedagogisch medewerker van je kind. Zij kijken dan of er ruimte is op de groep voor de dag dat je kind wil komen spelen.
Gaat je kind naar de dagopvang, dan worden deze uren in eerste instantie achteraf in rekening gebracht. Gaat je kind naar de BSO, dan worden deze verrekend met vakantieuren. Heb je geen of onvoldoende vakantieuren in je pakket, dan worden ze ook achteraf in rekening gebracht.

3. Mijn kind is ziek, hoe kan ik hem/haar afmelden? Kan ik deze dag ruilen?
Meld je kind wanneer hij of zij ziek is altijd z.s.m. af bij de pedagogisch medewerker van je vestiging. Heb je die maand nog geen gebruik gemaakt van de optie om te ruilen, dan kun je deze dag ruilen volgens de voorwaarden van ruilen (zie reglement). Een ruildag vraag je aan bij de pedagogisch medewerker van je kind. Zij kijken dan of er ruimte is op de groep voor de dag dat je kind komt spelen. Er wordt geen restitutie verleend voor de opvang op deze dag.

4. Waarom betaal ik Pasen en Pinksteren? Kan ik deze dagen ook ruilen?
Deze dagen en alle andere nationale feestdagen zijn verdisconteerd in het tarief, daarom kun je deze dagen niet ruilen en wordt er geen restitutie verleend voor de opvang op deze dag.

5. Wanneer is de datum van de studiedag bekend? Kan ik deze studiedag van Kibeo ruilen?
Kibeo mag twee dagen per jaar sluiten voor een studiedag voor onze medewerkers. Meestal maken we hier slechts één (mid)dag gebruik van. We doen dit om de deskundigheid van onze medewerkers te bevorderen. Elk jaar kiezen we een andere dag van de week als sluitingsdag zodat je als ouder hier niet elk jaar mee geconfronteerd wordt.

Organisatiegebonden sluitingsdagen
Verder sluit Kibeo maximaal twee organisatiegebonden dagen per jaar. Dit zijn dagen die een feestdag verbinden met het weekend. Heb je eigenlijk opvang op deze organisatiegebonden sluitingsdagen, dan kun je deze dagen ruilen (mits je voldoet aan de voorwaarden die gelden voor ruilen).

We maken deze sluitingsdata minstens twee maanden van tevoren bekend, zodat je voldoende tijd hebt om een alternatief te regelen. We maken dit bekend via (digitale) mailing en kibeo.nl.

Voor verdere uitleg van de mogelijkheid tot ruilen, zie onze voorwaarden.

6. De school van mijn kind heeft een studiedag, is de BSO open?
De BSO bij de school van je kind gaat open wanneer je een pakket hebt met vakantiedagdelen of wanneer er vijf aanmeldingen of meer zijn. Je geeft bij de vestiging van je kind aan dat je die dag opvang nodig hebt. Heb je op die dag al BSO, dan worden alleen de extra uren opvang verrekend met je vakantieuren of achteraf in rekening gebracht.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over het opzeggen van de opvang:

1. Ik wil de opvang van mijn kind opzeggen, hoe gaat dit in zijn werk?
Wordt je kind 4 jaar, dan loopt de opvang van Kibeo automatisch af, je hoeft dit niet door te geven. Wil je tussentijds opzeggen, dan kun je dit doen via Mijn Kibeo. Je hebt een maand opzegtermijn. Laat ons vooral weten waarom je opzegt, was bijvoorbeeld iets niet naar wens? We krijgen graag de kans onze dienstverlening hierop aan te passen.

2. Ik heb de opvang voor mijn kind opgezegd, waar kan ik de tag inleveren? Wanneer krijg ik mijn geld hiervan terug?
Je geeft de tag terug aan de pedagogisch medewerker van je kind. De medewerkers van de vestiging geven door dat je deze hebt ingeleverd. Wanneer alle tags zijn ingeleverd, ontvang je de maand erop de betaalde borg terug.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen over automatisch incasso en (wijziging) rekeningnummer:

1. Wat is het bankrekeningnummer van Kibeo?
Ons IBAN- nummer is: NL93RABO0387389512

2. Ik wil graag dat de factuur via automatische incasso wordt afgeschreven, hoe regel ik dit?
Wanneer je kiest voor Kibeo, krijg je van ons een overeenkomst voor de opvang van je kindje. Bij de overeenkomst ontvang je een SEPA-formulier. Via zo’n formulier geef je Kibeo een machtiging om maandelijks de factuur voor kinderopvang af te schrijven. Vul dit formulier volledig in en teken de overeenkomst, dan geef je toestemming om maandelijks de factuur af te schrijven.
Ben je het SEPA-formulier kwijt of wil je alsnog een machtiging afgeven? Je vindt deze in Mijn Kibeo, bij de tab documenten of vraag een nieuwe aan via klantrelatie@kibeo.nl.

3. Ik heb onlangs een automatische incasso afgegeven, per wanneer schrijven jullie af?
Stuur je volledig ingevulde SEPA-formulier voor de 10de van de maand naar ons, dan is deze op tijd voor de eerstvolgende incasso. Anders vragen we je nog een laatste keer de factuur zelf over te maken.

4. Op welke datum wordt de automatische incasso afgeschreven?
In de laatste week de maand wordt de factuur van de opvang geïncasseerd. We incasseren voorafgaand van de opvangmaand. Dit doen we om aan te sluiten op het moment dat je kinderopvangtoeslag ontvangt, deze ontvang je namelijk ook voorafgaand aan de maand.

5. Ik wil geen automatische incasso afgeven, brengen jullie hiervoor kosten in rekening?
Wil je geen automatische incasso afgeven, dan is dat mogelijk. We brengen hiervoor mogelijk administratieve kosten in rekening, zie reglement. We verwachten dan ook dat elke maand tijdig je factuur overmaakt.

6. Er is een verkeerd bedrag van mijn rekening afgeschreven, wat kan ik nu doen?
Bekijk je factuur in Mijn Kibeo, wellicht heb je afgelopen tijd incidenteel extra afgenomen? Klopt het niet, neem dan contact op met de afdeling Klantrelatie. Dit kan telefonisch, per mail of via de chat op de website. Zij helpen je verder.

7. Ik heb een nieuw rekeningnummer, kan ik dit in mijn portal wijzigen? Moet ik voor dit rekeningnummer ook een nieuw machtigingsformulier invullen?
Een wijziging van rekeningnummer kan je niet zelf wijzigen via Mijn Kibeo. Je geeft dit per mail aan ons door. Heb je een automatische incasso afgegeven, vul dan het SEPA-formulier opnieuw in en mail dit dan meteen mee. Je vindt dit SEPA-formulier in Mijn Kibeo.

8. M’n partner en ik gaan uit elkaar, wat moet ik hiervoor bij jullie regelen?
We begrijpen dat je in zulke situaties veel zaken moet regelen. We proberen het daarom zo makkelijk mogelijk voor jullie te maken. Wat wij moeten weten is wie de betalende partner wordt. Hiervan hebben we van beide ouders per mail toezegging nodig. Wijzigt de betalende ouder in de nieuwe situatie, dan hebben we het bijbehorende IBAN-nummer, het eventuele nieuwe huisadres en een opnieuw ingevuld SEPA-formulier nodig. We geven de situatie ook altijd door aan de pedagogisch medewerker van je kind. Zij kan hier op pedagogisch vlak aandacht aan besteden. We helpen je kind zo in deze periode.

Terug naar boven

Meest gestelde vragen, algemeen:

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave?
Je vindt de jaaropgave van je opvang over het voorgaande opvang jaar in maart in Mijn Kibeo.

Hoe kan ik in aanmerking komen voor korting op de zwemlessen bij Omnium
Klanten van Kibeo betalen geen inschrijfkosten voor zwemlessen bij Omnium. Kijk voor aanmelden op de website van Omnium of bel naar 0113 – 23 33 88. Houd bij de aanmelding je klantnummer van Kibeo bij de hand, dit vind je op je factuur.

Wat is het telefoonnummer van de vestiging waar mijn kindje op de opvang zit?
Je vindt de contactgegevens van de vestiging van je kind op de vestigingspagina op kibeo.nl.

Ik wil een klacht indienen, hoe moet ik dat doen?
Het kan voorkomen dat je eens minder tevreden bent. Heb je een klacht? Bespreek dit dan eerst met je Unitmanager. Kom je er niet uit, laat je klacht dan aan ons weten via het klachtenformulier. Wij behandelen je klacht volgens het interne klachtreglement.

Kom je er met Kibeo niet uit, dan kan je contact opnemen met de geschillencommissie. In de algemene voorwaarden van de branche staat meer informatie over de externe klachtenprocedure.

Heb je geen klacht, maar een signaal of verbeterpunt? Dat horen we graag, dit geeft ons namelijk de kans om onze dienstverlening te vebeteren. Vul ons verbeterformulier in.

Terug naar boven