Op woensdag 22 januari gaan de Nationale Voorleesdagen van start. Ook dit jaar doet Kibeo weer vol enthousiasme mee! Dit jaar wordt het extra bijzonder, want er komen weer nieuwe voorleeshelden voorlezen: medewerkers van het servicekantoor, maar ook bestuurder Elly Brand zelf. De uitgelezen kans voor kinderen om te genieten van een spannend en mooi verhaal, terwijl ze spelenderwijs hun woordenschat uitbreiden. Wist je dat kinderen met slechts 15 minuten voorlezen per dag al 1.000 nieuwe woorden leren per jaar?
Bij Kibeo is voorlezen een belangrijk onderdeel van het dagritme. Het is een dagelijks feestelijk moment waar de kinderen en de pedagogisch professionals naar uitkijken. De vestigingen dompelen zich volledig onder in het thema van het prentenboek van het jaar, nodigen voorleeshelden uit zoals de bestuurder, servicekantoorcollega’s, spraakmakende inwoners, lokale helden, opa’s en oma’s, ooms en tantes, buren en ga zo maar door. En alsof dat niet genoeg pret is, zijn er een heleboel toffe en leerzame activiteiten die passen bij het thema én vindt er op sommige vestigingen een voorleesontbijt plaats.

Prentenboek van het jaar ‘Rinus’
Het prentenboek van het jaar is ‘Rinus’. Vroeger was de opa van Rinus een hele wilde neushoorn en sterk, reuzesterk! Hij kon namelijk wel 100 boomstammen tegelijk optillen. Maar nu opa oud is, wil hij het liefst de hele dag in de schaduw liggen dommelen. Vandaag past hij op Rinus die vooral wil spelen en ravotten.
Samen met de voorlezer gaan de kinderen in gesprek over het boek. Wat is de opa van Rinus aan het doen? Wat is Rinus allemaal van plan? Wat kan opa doen om Rinus te helpen? Helpen zij zelf ook weleens? Spelenderwijs ontwikkelen de kinderen op sociaal-emotioneel gebied.
Grotere woordenschat, inlevingsvermogen, hoge betrokkenheid, beurtgedrag en veel meer
Tijdens het voorlezen wordt de taalontwikkeling van kinderen gestimuleerd. Ze leren een heleboel nieuwe woorden en breiden zo hun woordenschat uit, maar ontwikkelen ook een goed gevoel voor taal. Bijvoorbeeld doordat ze tijdens het voorlezen horen hoe een zin is opgebouwd. Maar er zijn nog veel meer voordelen!
Als kinderen iets interessant vinden, kunnen ze dat beter leren. Dat geldt ook voor taal. Tijdens het voorlezen stelt de pedagogisch professional vragen aan de kinderen, worden er dezelfde materialen als in het boek gebruikt en speelt de pedagogisch professional met de stem om het verhaal zo tot leven te laten komen. Op deze manier zorgt de pedagogisch professional voor een hoge betrokkenheid bij de kinderen. Tegelijkertijd leren de kinderen tijdens het vragen stellen ook sociale vaardigheden. Ze oefenen bijvoorbeeld met op hun beurt wachten, wat later goed van pas komt tijdens het voeren van gesprekken. En door materialen te gebruiken uit het boek, koppelen de kinderen de woorden aan de juiste materialen.
Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd tijdens het voorlezen. Ze leren zich in te leven in de personages van het boek, wat hun empathisch vermogen vergroot. Daarnaast wordt hun fantasie geprikkeld. Tijdens het voorlezen zien de kinderen de avonturen voor zich die de hoofdpersoon uit het boek meemaakt.
Grotere onderwijskansen dankzij voorlezen vanaf jonge leeftijd
Met taalstimulering worden de onderwijskansen van kinderen vergroot. Vooral in de taalgevoelige periode, namelijk van 0 tot 6 jaar. Dat is de periode waarin kinderen nog beter zijn in het leren van taal. Hoe jonger de kinderen zijn wanneer het voorlezen begint, hoe beter. Als kinderen op jonge leeftijd al een positieve ervaring hebben met boeken en (voor)lezen, blijven ze vaak op oudere leeftijd nog interesse houden in lezen. Kleine lezers worden dus grote lezers!
